언어 학습은 어디에서 오는가?

    언어 학습은 어디에서 오는가?

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                                                                                  이미지출처: 위키

     

    우리는 모국어와 함께 살면서 영어는 우리의 일상생활을 함께 한다. 영어를 잘해야 한다는 생각은 부모세대가 이미 겪고 난 후에 자녀세대들에게 끊임없이 강조한다. 영어가 그러면 왜 필요할까? 영어를 잘하면 어떤 것이 나아질까? 영어로 무엇을 하는 것일까? 자녀들에게 끊임 없이 강조하지만 이런 질문에는 대답을 주저 할 수밖에 없다. 내가 살아 보니 영어가 필요하더라, 영어를 잘 하니깐 취업도 잘 되고 승진도 잘하더라. 영어를 하면 세계 여러 나라로 파견도 가고 여행을 하더라도 불편함이 없더라는 말들이 대부분이다. 하지만 잘 하면 좋지만 그것을 어디서부터 시작해야 잘 할 수 있는지는 의견이 다양하다.

     

    Eric Lenneberg라는 학자는 뇌의 측면화(lateraliztion)에 대해 연구를 하였다. 측면화라는 것은 지능을 담당하는 부분은 뇌의 좌측에 위치해서 발달하고, 다른 부분은 우측에 발달한다는 것이다. 에릭은 뇌의 측면화에 있어서 언어습득은 주로 좌반구에 의존한다는 사실을 관찰하고 측면화가 언제 이루어지는가에 대한 연구를 진행하였다. 결론적으로는 이 측면화는 약 2살 때부터 하여 사춘기(puberty)쯤 완성이 된다(Eric Lenneberg, 1967)이라 주장한다.

     

    언어에 있어서 언어습득의 시기로 결정적인 시기(Critical Period)가 있다. 성인들이 외국어를 배우는 데 있어서 가장 방해되는 것이 모국어의 간섭이다. 물론 성인은 이미 모국어를 배우는데 구강구조가 최적화되어 있다. 따라서 입술, 입, 치아, 후두, 비강 등의 조음소들이 모국어를 배우는데 최적화되어 성장이 멈춰 버리면 다른 외국어의 조음소가 그것을 대처 할 수 없기 때문에 외국어를 배우는 것이 그 만큼 어려운 것이다. 학자들마다 논쟁이 있지만 Krashen이나 Scovel같은 학자들은 대체적으로 5세 전후를 결정적 시기로 지목하기도 한다.

     

    모국어가 아닌 제2언어로서의 영어를 배우는데 있어서는 언어습득의 결정적인 시기를 처음에는 모국어 습득시기를 연구를 하였다. 나중에 제2언어 습득이라는 분야로 이동되었다. 2000년대 Robert DeKeyser가 헝가리인의 이민 사회에서 영어능력과 미국으로 이주 시기 및 외국어 학습에 관한 적성 조사를 실시하였다. 16세 이전에 미국으로 이주한 사람이 모두 높은 영어실력을 나타난 것에 대해서 그 이후 연령으로 이주한 사람에 대해서는 개인의 소질에 의해 언어능력의 차이가 나타났다. 하지만 소수의 성인이지만 원어민에 가까운 문법능력을 익힌 사람도 있다는 것은 사실이다. 텍사스대학 오스틴학교 David Birdsong에 의하면 외국어가 일상적으로 사용되는 환경에 둘러싸여 높은 동기부여를 가지고 청해와 발음 등의 음성적 훈련을 장기간 실행하면 10%이상의 사람이 원어민에 가까운 문법과 발음 능력을 습득할 수 있다는 연구 결과도 있다.

     

    차를 마시는 모임이 있어서 갔다가 차를 마시고 있는데 지인은 혼자 셀카를 찍기도 하고, 핸드폰 게임도 하기도 하고, 재미있었던 일들은 이야기한다. 나는 그냥 차만 마시고 있다. 내가 보면 그 분은 참으로 행복하다. 누구에게나 주어진 똑 같은 시간을 그분은 즐길 줄 아는 분이었다. 나이, 지위, 학력, 남녀 등을 불문하고도 누구에게 주어진 시간을 어떻게 활용하고 사용할 줄 아는가는 미래를 다르게 살 수 있는 능력이다. 영어학습에 있어서 영어로 팝송을 배워서 늘 따라 부르고 부르다 보면 영어 팝송 한곡은 거뜬하게 부를 수 있게 된다. 영어 교사들에게 팝송을 한곡씩 불러 보시라 하면 능숙하게 부를 수 있는 이유는 그것을 배우기 위해 많이 듣고 따라 불러서 그렇다. 배우라고 시키는 것이 아닌 자발적인 환경이 주어져야 한다. 물론 그 팝송이 너무 좋다는 사실을 알고 감동적이라서 배우고 싶다는 동기 부여가 생겨야 하는 것이다.

     

    영어 학원이나 영어과외를 아무리 시켜도 안한다고 하는 하소연들이 있다. 영어의 필요성을 모르기 때문에 영어를 배우고 싶지 않은 이유도 있다. 그리고 중학생, 고등학생이 되면 영어학습의 본래의 목적은 의사소통을 하기 위한 것임에도 불구하고 성적으로 영어 실력을 판단해서 영어는 싫은 과목으로 적지 않은 학생들이 포기를 하기도 한다. 일본의 고등학교 영어교과서 내용과 우리 고등학교 영어교과서의 어휘량과 수준이 다르다. 일본은 쉽게 많은 학생들이 따라 갈 수 있는 수준이고 우리는 일본보다 지문이나 어휘량이 난이도가 있다.

    인터넷에서 영어를 사용하는 비율은 55.7%이다. 그 다음으로 중국어로 3.3%, 스페인 4.6%를 차지하고 있다. 인구의 다수가 영어를 모국어로 하는 상위 6개국은 미국, 영국, 캐나다, 오스트레일리아, 아일랜드공화국, 뉴질랜드이다. 이들을 영미권이라고 부른다. NATO동맹국이 아닌 아일랜드를 제외하면 영국과 영국의 과거 식민지들이다. 정치, 경제, 사회, 문화적 시스템이 같거나 비슷한 영어 문화권의 국가 영역이다. 이 나라들은 서로간 군사 정보를 공유하는 동맹을 맺고 있다. 영어가 반드시 필요한 이유는 인터넷상의 정보의 반 이상이 영어로 된 고급정보이다. 최근에는 번역애플리케이션이나 번역기들이 있어서 번역이 비교적 원활하지만 온라인이 아닌 오프라인에서는 영어 사용자의 우월성은 두드러지게 나타난다.

     

    영어로 둘러싸인 환경에 노출되어 직접생활하고 부딪히는 것보다 좋은 경험은 없다. 영어도 의사소통의 도구이다. 의사소통이 막히면 자신에게 필요한 표현을 몸짓이나 손짓을 통해서 할 수 밖에 없다. 답답하고 의사소통이 되면 좋겠다는 절실한 상황이 영어를 배워야 하겠다는 필요성을 강하게 동기부여 한다. 학원이나 인터넷화상으로 영어를 배우는 것은 이미 영어를 해야겠다는 강한 동기 부여가 있는 사람들에게는 아주 효과가 있다. 출발선상이 다르기 때문이다. 이미 그들은 영어 실력의 단계가 어느 정도 되어 있기 때문에 혹은 영어를 나름대로 학습한 후이다. 영어는 실수하는 것을 꺼려해서는 안 된다. 영어표현이나 문장이 틀리거나 잘못된 것을 지적해주면 감사하면서 더욱 더 실력을 길러서 잘해야 겠다는 생각을 해야 한다. 자존심 때문에 실수하는 것을 꺼려하거나 실수할까하는 두려움 때문에 시작조차 못하는 사람들이 많이 때문이다. 넘어지지 않고 배우는 자전거타기가 없다. 흔들리지 않고 그 봄날에 피는 꽃들은 없기 때문이다.

     

    영어와 일본어를 배우고 싶어 하는 사람들이 내게 종종 묻는다. 물론 나는 미국이나 영국을 가 본적이 없다. 영어를 기차간에서 만난 미국인 부부에게 3년 동안 주말 내내 한국의 전국을 안내 여행을 하면서 배웠다. 또한 일본에서 생활하는 동안 인도, 스페인, 멕시코, 독일, 베트남, 중국 등의 다른 나라 사람들과 국제교류회관에서 이야기하는 것은 모두 영어이다. 비영어권의 사람들이 말하는 영어는 우리가 들었던 미국인이 하는 영어의 발음이나 뉘앙스보다는 고급스럽지 않지만 유창하게 자신의 의사를 전달한다. 정확성이 우선이냐, 유창성이 우선이냐에 대한 논란이 많다. 우선 외국어의 학습, 즉 , 다른 나라의 언어를 배우는 가장 큰 목적은 이야기하고 의사소통을 하기 위함이다. 의사소통을 잘 할 수 있는 방법은 걸음마를 하는 것처럼 몇 번에 일어서는 것이 아니라 수없이 쓰러지고 넘어지는 것을 반복해야 한다. 다리의 힘을 튼튼하게 하고 쓰러지면서 배운 일어서기 방법을 터득을 한 후에야 비로소 홀로서기를 할 수 있는 것이다.

     

    영어와 일본어를 잘 할 수 있는 방법을 묻는 사람들이 많다. 대개 그러면 답을 많이 쓰고, 읽고, 듣고, 말하는 것이다라고 답이 온다. 그것을 많이 할 수 있는 곳이 있다. 영어권에 가는 것이다. 아직 초등학교를 졸업하지 않은 저학년은 방학 때 영어권의 자유여행 학생들 패키지여행이 있다. 학원비 1년 치와 1개월간 여행하는 비용과 맞먹는 수준이지만 어느 쪽을 선택해서 어느 쪽이 더 효과적인지는 상식적으로 모두가 알고 있었다. 하지만 실행을 하는데 주저주저 하다가 학생시절이 넘어가고 대학생이 되어 버린다. 언어는 사춘기 이전의 언어적 경험이 평생을 간다. 그렇다면 그러한 여행의 적기가 언제인지를 알 수 있을 것이다. 여행을 다녀온 학생들은 분명 영어에 보다 더 관심을 가지고 영어를 두려워하는 마음이 사라진다. 영어를 학습하려고 하는 두려움을 없애는 시간이 길면 길수록 영어 학습과 거리가 멀어진다. 영어학습의 두려움을 없앤 후에는 영어를 어떻게 시작할 것인가는 본인들이 더 잘 알고 찾기 시작할 것이다.

     

     

    言語をどのように学ぶか?
    私たちは、母国語と暮らしながら英語は、私たちの日常生活を一緒にする。英語を一生懸命勉強するべきことだという考えは、親の世代がすでに経験した後、子供の世代に絶えず強調している。英語がそれでは、なぜ必要か?英語うまくいけばどのようなものが良いか?英語で何をするのだろうか?子供たちに絶えずに強調するが、このような質問には答えを躊躇せざるをえない。私が生きてきてよくみると、英語が必要だったよ、英語をよくするから就職もよくされて昇進も上手だった。英語と世界の多くの国に派遣も行って旅行をしても不快感がなかったよという話がほとんどである。しかし、よくすればよいが、それをどこから始めなければよくすることができているかは意見が様々である。

     

    Eric Lennebergという学者は、脳の側化(lateraliztion)について研究を行った。側面化というのは、知能を担当する部分は、脳の左側に位置して発達し、他の部分は右に発達するというものである。エリックは、脳の側化における言語習得は、主に左半球に依存するという事実を観察し、側面の画家いつ行われるのに研究を行った。結論としては、この側面化は、約2歳の時からして思春期(puberty)ほど完成されている(Eric Lenneberg、1967)と主張する。

     

    言語における言語習得の時期に決定的な時期(Critical Period)がある。成人が外国語を学ぶ上で最も邪魔されることが母国語の干渉である。もちろん大人はすでに母国語を学ぶのに口腔構造が最適化されている。したがって、唇、口、歯、喉頭、鼻などの造音所が母国語を学ぶのに最適化され、成長が止まってしまうと、他の外国語の造音所がそれに対処することができないため、外国語を学ぶことが、その分難しいだろう。学者に議論があるが、KrashenやScovelよう学者たちは、おおむね5歳前後の決定的な時期に指摘したりする。

    母国語ではない第二言語としての英語を学ぶのにあっては、言語習得の決定的な時期を、最初は母国語習得時期を研究した。後で第二言語習得という分野に移動された。 2000年代Robert DeKeyserがハンガリー人の移民社会で英語力と米国に移住時期と外国語学習に関する適性調査を実施した。 16歳以前に米国に移住した人がすべて高い英語力を示されたことについて、その後の年齢に移住した人には、個人の素質によって言語能力の違いが現れた。しかし、少数の成人が、ネイティブスピーカーに近い文法能力を身につけた人もいるということは事実である。テキサス大学オースティン学校David Birdsongによると、外国語が日常的に使用される環境に囲まれて、高いモチベーションを持って聴解と発音などの陰性訓練を長期間実行すると、10%以上の人がネイティブに近い文法と発音の能力を習得することができる研究結果もある。

     

    お茶を飲む会があって行ってお茶を飲んでいますが知人だけでじどりを撮ったりして、携帯電話のゲームもしたりして、楽しい出来事は話す。私はちょうどお茶だけ飲んでいる。私見れば、その分は全く幸せである。誰にでも与えられた同じ時間を彼は楽しむことを知っている方だった。年齢、地位、学歴、男女などを問わず、も誰に与えられた時間をどのように活用して使用すること知っているが、将来を別の方法で生きることができる能力である。英語学習における英語でポップソングを学んでいつも歌って歌ってみると、英語ポップソングはたやすく呼ぶことができるようになる。英語の教師にポップソングを一曲ずつ歌ってみてはどうすれば上手に歌うことができる理由は、それを学ぶために多く聞いて呼んでそうだ。俳優とさせるものではない自発的な環境が与えられるならない。もちろん、そのポップソングがとても良いことを知って感動ので学びたいという意欲が起こるべきであるものである。

     

    英語学校や英語の家庭教師をいくらさせてもいないという訴えがある。英語の必要性を知らないので、英語を学びたいと思わない理由もある。そして中学生、高校生になると、英語学習の本来の目的は、コミュニケーションをするためのものであるにもかかわらず、成績に英語力を判断して、英語は嫌い科目に少なくない学生が放棄をしたりする。日本の高校の英語の教科書の内容と私たちの高校の英語教科書の語彙力とレベルが違う。日本は簡単に多くの学生がついて行くことができるレベルであり、私たちは、日本よりも指紋や語彙力が難易度があります。

     

    インターネットで英語を使用する割合は55.7%である。その次に中国で3.3%、スペイン4.6%を占めている。人口の多数が英語を母国語とする上位6カ国は、米国、英国、カナダ、オーストラリア、アイルランド、ニュージーランドである。これら英米圏と呼ぶ。 NATO同盟国ではないアイランドを除けば、英国と英国の植民地である。政治、経済、社会、文化的システムが同じか似たような、英語文化圏の国の領域である。この国は、互いに軍事情報を共有する同盟を結んでいる。英語が必要な理由は、インターネット上の情報の半分以上が英語でされた高度な情報である。最近では、翻訳アプリケーションや翻訳があっ翻訳が比較的スムーズですが、オンラインではなく、オフラインでは、英語のユーザーの優位性は著しく現れる。

     

    英語で囲まれた環境にさらされて、直接生活してぶつかるより良い経験はない。英語もコミュニケーションのツールである。コミュニケーションが詰まる自分に必要な表現を身振りや手振りを介して行うしかない。苦しくて意思疎通がされると、良いという切実な状況が英語を学ばなければならという必要性を強く刺激する。塾やインターネット画像で英語を学ぶことは、すでに英語なければならないという強い動機がある人には非常に効果がある。スタートラインが違うからである。すでに彼らは英語力のレベルがどの程度されているので、または英語をそれなりに学習した後である。英語は間違えることに消極的ならない。英語の表現や文章が間違っていたり誤ったことを指摘してくれれば感謝しながら、さらに実力を育てて良いことという考えをしなければならない。自尊心のため間違えることに消極的、または間違いかという恐怖のために開始さえできない人がたくさんである。倒れず学ぶサイクリングがない。ブレずにその春に咲く花はないからだ。

     

    英語と日本語を学びたい人は私に多くの場合、尋ねる。もちろん、私は、米国や英国を行ったことがない。英語列車間で出会ったアメリカ人夫婦に3年間の週末韓国の全国のガイド付きツアーをしながら学んだ。また、日本で生活する間、インド、スペイン、メキシコ、ドイツ、ベトナム、中国などの他の国の人と国際交流会館で話をするのはすべて英語である。非英語圏の人々が話す英語は、私たちが聞いたアメリカ人が英語の発音やニュアンスより高級にならないが、流暢に自分の意思を伝達する。正確さか、流暢が優先なのかの議論が多い。まず外国語の学習、つまり、他の国の言語を学ぶ最大の目的は、話をしてコミュニケーションをするためである。コミュニケーションをよくすることができる方法は、よちよち歩きをするように何度に立ち上がるのではなくすることができず、倒れて倒れることを繰り返す必要がある。足の力を丈夫にして倒れながら学んだ立ち上がる方法を会得をして初めて一人立ちをすることができるものである。

     

    英語と日本語をよくすることができる方法を尋ねる人が多い。通常その後答えをたくさん書き、読み、聞き、話すだろうと答えが来る。それは多くのことができるところがある。英語圏に行くのだ。まだ小学校を卒業していない低学年のは休みの時、英語圏の自由旅行学生パッケージ旅行がある。学習塾1年値と1ヶ月間旅行する費用に匹敵する水準だが、どちらを選択して、どちらがより効果的なれる常識的に誰もが知っていた。しかし、実行をすることを躊躇し躊躇している途中の学生時代を超えて、大学生になってしまう。言語は、思春期前の言語的経験が一生を行く。次に、このような旅行の少ないがいつなのかを知ることができるだろう。旅行に行ってき学生は明らかに、英語にも興味を持って、英語を恐れる心が消える。英語学習しようとする恐怖をなくす時間が長ければ長いほど、英語学習との距離が離れる。英語学習の恐怖を取り除いた後には、英語をどのように始めるのかは、本人がよりよく知っている検索始める。

    How do you learn the language?

    We live with mother tongue and English is our everyday life together. The idea of good English is a constant emphasis on the child generations after the parents have already experienced them. Why do you need English then? What would be better if I could speak English well? What do you do in English? We constantly emphasize to my children, but we have no choice but to answer these questions. When I lived, I needed English, and people were good at English, so their job were good and their promotion were good. Most people say that if you speak English, you will be sent to many countries around the world and there will be no inconvenience when you travel. But it is good to be good, but there are many opinions about where to start it and how to do it well.

     

    Eric Lenneberg, a scholar, has studied the lateralization of the brain. Lateraliztion is that the part responsible for intelligence is located on the left side of the brain and the other side develops on the right side. Eric observed that language acquisition is largely dependent on the left hemisphere in the lateralization of the brain. In conclusion, this lateralization is completed by puberty from about 2 years of age (Eric Lenneberg, 1967).

     

    There is a critical period in language acquisition. The main obstacle for adults to learn a foreign language is the interference of their mother tongue. Adults, of course, already have their oral structures optimized for their mother tongue. Therefore, it is difficult to learn a foreign language because the articulations of the lips, mouth, teeth, larynx, nasal passages are optimized to learn the mother tongue, and growth stops. Scholars such as Krashen and Scovel often point out that the age of about five is crucial.

     

    In learning English as a second language rather than my native language, he studied the timing of acquisition of the mother tongue at a crucial period of language acquisition. Later, they moved to the field of second language acquisition. In the 2000s, Robert DeKeyser conducted an aptitude test on immigrant societies of Hungarian people in English language ability, immigration to the United States, and foreign language learning. For those who migrated to the United States before the age of 16, all of them showed a high level of English language proficiency. However, it is true that some adults have learned grammar skills close to native speakers. According to David Birdsong of the University of Texas at Austin, 10% or more people can acquire grammar and pronunciation skills close to native speakers with high motivation and long-term phonics training, such as listening and pronunciation, surrounded by the everyday environment in which foreign languages are used There are also research results.

     

    There is a tea drinking party, and after drinking tea, the acquaintance takes a self-portrait alone, plays a cell phone game, and talks about interesting things. I was just drinking tea. I was happy when I saw him. He was able to enjoy the same time given to everyone. Whether it is age, position, education, male or female, how to use the time given to someone is the ability to live the future differently. In learning English, if you learn to sing in English and sing it all the time, you will be able to sing a song in English. Call the English teachers one at a time. The reason you can call it proficient is because you listen and listen to it a lot to learn it. A voluntary environment should be given, not an actor. Of course, knowing that the pop song is so good, it should be motivated to learn because it is touching.

     

    There are complaints that English language institutes and English tutoring should not be effected. There are reasons why you do not want to learn English because you do not know the necessity of English. And even if it is a junior high student or a high school student, the original purpose of English learning is to communicate, but students who do not like English are judged by their language ability. The content of English high school textbooks in Japan is different from that of our high school English textbooks. Japan is easy enough for many students to follow, and we have difficulties in prints and vocabulary than in Japan.

     

    The rate of using English on the internet is 55.7%. Followed by 3.3% in Chinese and 4.6% in Spain. The top six countries whose majority of the population speak English as their first language are the United States, the United Kingdom, Canada, Australia, the Republic of Ireland, and New Zealand. These are called the English speaking countries. Except for Ireland, which is not a NATO ally, it is the past colonies of Britain and Britain. Political, economic, social and cultural systems are the same or similar areas of English culture. These countries have an alliance to share military information with each other. English is essential because more than half of the information on the Internet is advanced information in English. In recent years, translation applications and translators have been relatively smooth, but the superiority of English users in offline, rather than online, is prominent.

    There is no better experience than living in direct contact with the English environment. English is also a tool of communication. If communication is blocked, you can not help but express yourself through gestures or hand gestures. It is strongly motivating the need to learn English in situations of frustration and desperation for communication. Learning English through a school or internet video is very effective for people with strong motivation to speak English. This is because the starting line is different. They are already after a certain level of English proficiency or after learning English in their own way. English should not be reluctant to make mistakes. If you point out that the English expression or sentence is wrong , you should appreciate it. There are a lot of people who can not even start because of their fear of making mistakes because of their pride. There is no bike riding to learn without falling. Because there are no flowers that bloom on the spring day without shaking.

     

    People who want to learn English and Japanese often ask me. Of course I have never been to the United States or England. I learned English from in a train to an American couple during a three – year tour around Korea all weekend. In addition, while living in Japan, it is all in English to speak to people from other countries, such as India, Spain, Mexico, Germany, Vietnam and China, at the International House. The English language of non-English speaking people conveys their opinions fluently, not luxuriously, but rather than the pronunciation or nuance of the English we speak of. There is a lot of controversy about accuracy and fluency. First of all, learning foreign languages, that is, the main purpose of learning languages in other countries, is to communicate and talk. The best way to communicate is not to stand up a few times as you do your toddler but to repeatedly fall down and fall. You can stand alone until you learn how to stand up and learn how to stand and strengthen your legs.

     

    There are many people who ask how to do well in English and Japanese. Usually the answer is to write a lot of answers, to read, to hear, and to say. There is a place to do it a lot. They are going to English speaking countries. The younger students who have not graduated from elementary school yet have free travel packages for English speaking students during vacations. It is about the same as a one-year tuition feea at the institute and a one-month trip, but everybody knows what is more effective. However, hesitating to run, they go beyond their school days and becomes college students. Language is a lifelong linguistic experience before adolescence. Then you will know when the timeline of such a trip is. Students who travel on a trip are more interested in English and are less afraid of English. The longer you get rid of the fear of learning English, the farther away you are from learning English. After eliminating the fear of learning English, you will begin to know better how to start English.