위대한 몰입은 어디에서 오는가?

    위대한 몰입은 어디에서 오는가?

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    학생들 사이에 바람직한 관계는 공동체를 형성하는데 필수적이다. John Hattie(2009)가 저술한 보이는 학습에 의하면 성취와 관련된 800개 이상의 메타분석의 종합에서 수백만의 학생들과 관련된 연구를 분석하였다. 그 결과로 긍정적인 교실분위기의 핵심은 교사와 학생들의 바람직한 학습 성취를 위한 유대감이었다. 이러한 학습공동체에선 교사는 학생들 각자의 관심, 학습 유형, 신념, 장점을 찾으려 한다. 어떻게 보면 가족도 나 아닌 공동체이다. 가정은 학교와 연결선 상에 있다. 학습이 학교에서 하나의 건물에서만 일어나는 시대는 지났다. 가정에서도 학교의 일들을 알 필요가 있다. 부모도 또 하나의 교사이기 때문이다. 가르치는 입장에서 보면 그렇다.

     

    수업을 계획할 때 학습들에게 학습을 몰입 시키고, 관련성을 이끌어 내는데 지식을 사용한다. 모든 학생에 대한 신뢰와 신념, 학습능력을 함양한다. 교사와 학생 간, 학생 상호 간의 바람직한 관계를 형성한다. 학생들이 교실 내 활동을 통하여 배울 수 있도록 한다. 학생에게 지시하고 물어보고 돕고자 할 때 어휘와 억양을 조심스레 선택하고 이용한다. 집에서도 부모는 자녀와의 관계에서 신뢰와 신념은 중요하다. 자녀에게 지시하는 것이 아니 자녀가 필요로 하는 것이 무엇일까라는 생각을 하고 그것을 이루기 위해 어떤 것을 조력해야 하는가를 매일 생각해야 한다. 자녀와 부모도 이와 같이 라포형성이 중요하다.

     

    칙센트미하이는 삶을 훌륭하게 만드는 것은 행복감이 아니라 빠져드는 몰입이라 한다. 뭔가에 몰입은 유비쿼터스처럼 어디에서나 누구에게나 특정한 조건만 충족되면 몰입이 일어난다. 이것은 우리가 생물학적 유기체이기 때문이다. 진화에 의해서 처음부터 적응 방식이 효과가 있으면 기본적 설계가 반복되는 것이다. 몰입 뒤에 오는 행복감이 스스로 힘을 만들어 우리의 의식을 고양시킨다. 일과 놀이를 하나로 어우러지게 만드는 것이 바람직하고 건강한 삶이라고 한다. 몰입이론의 창시자인 칙센트미하이에 의하면 몰입은 플로우(flow)로 이름 지었다. 삶이 고조되고, 자유롭게 하늘을 날아가는 느낌이거나 물이 흐르는 것처럼 편안하고 자연스러운 행동에서 몰입이 이루어진다고 한다. 예를 들어 스키를 타고 산비탈을 질주할 때 몸의 움직임, 스키의 위치, 얼굴이 지나치는 공기, 눈 덮인 나무에 집중하면서 조금이라도 흐트러지면 넘어지기 쉽상이이게 다른 생각이 들지 않는다. 이 상태를 완전한 몰입을 경험하는 상태로 보고 있다. 가정에서의 사소한 놀이도 학습으로 이어지기에 충분하다.

     

    그는 몰입에서 분명한 목표와 즉각적 피드백 그리고 도전 과제의 능력의 비율이 몰입의 3대 요소임을 이야기한다. 분명한 목표는 언제, 어디에 주의를 집중해야 할지를 알려준다. 어려운 큰 목표와는 다르다. 큰 열정은 열정을 불러온다. 분명한 목표는 이러한 큰 목표를 달성하는데 필요한 작은 단계이다. 이 작은 단계가 하위목표이며, 하위목표의 수준에서 집중하고 몰입하기 위한 분명함이 가장 중요하다. 목표가 분명해지면 지금 무엇을 하고 그 다음은 무엇을 해야 하는지 더욱 집중하고, 동기도 커지며 관련 없는 정보가 멀어진다. 그러한 결과로 행동과 의식이 일치하여 현재 속으로 깊이 들어가게 된다. 이러한 목표의 설정을 실현 가능한 수준으로 스트레스 없이 달성할 수 있게 작은 목표를 두어야 한다. 우리는 가정에서 큰 목표만을 강요하고 있지 않나 생각해야 한다.

    즉각적인 피드백은 역시 현재에 집중할 수 있는 지름길이다. 즉각적 피드백은 원인과 결과 사이를 이어주는 순간순간의 직접 고리이다. 즉각적인 피드백은 분명한 목표와 연결선에 있다. 어떻게 해야 잘하고, 어떻게 해야 성과를 향상 시킬 수 있는 것을 실시간으로 알 수 있다면 현재에 집중하여 몰입이 가능하다. 탄탄한 피드백 고리를 잡는 것이다. 학생과 자녀의 의견에 원인도 찾지 않고 결과만 탓할 수 없는 것이다. 차분하게 경청하여야 상대가 여유롭게 이유를 설명한다.

     

    몰입의 심리적인 유인은 도전 과제와 능력의 비율이다. 과제의 난이도와 수행하는 능력이 특정한 관계가 있을 때 주의력이 집중된다. 도전이 너무 크다면 두려움이 생기고, 쉬우면 주의를 기울이지 않는다. 이 때의 몰입은 지루함과 불안의 중간 선상의 정서 상태에서 나타난다. 이 선상을 몰입 채널이라 부른다. 과제가 갖은 노력을 다해 볼 만큼 어렵기도 하고 포기하지 않을 만큼 쉬운 지점을 말한다. 이 과정에서 학생과 자녀의 수행능력을 교사와 부모는 살펴볼 필요가 있다. 한 번에 성공의 기대가 좌절을 가져온다.

     

    또한 정신과 의사 네드 핼로웰(Ned Hallowell)은 몰입에 도달하려면 위험은 기꺼이 감수해야 한다고 한다. 사랑을 위해 위험을 감수하고, 운동선수들이 다칠 위험을, 목숨도 잃을 수도 있는 위험을 감수해야 한다. 평범한 사람들은 실패할 위험, 바보처럼 보일 위험, 쓰러질 위험을 감수해야 하는 것이다. 즉, 진취적으로 실패하라는 것이다. 페이스북 사옥에 `빠르게 움직이고, 돌파하라`(Move fast, break things) 위험을 감수하지 않는 것은 몰입에 빠질 가능성을 부정하는 일이라고 보는 것이다. 실패를 경험한 사람들이야 말로 성공의 확률에 훨씬 다가서 있다는 사실을 부인할 수 없다. 단 한 번의 수행과제에서 성공한다는 것은 엄청난 행운이겠지만 두 번 다시는 성공할 수 없다는 점이다. 실패하거나 부족한 것에 대해서 교사와 부모는 그것으로 학생과 아이를 평가해서는 안 된다. 눈앞의 결과나 성과보다는 실패를 통하여 격려하고 도와줄 수 있는 조력자가 되어야 한다.

     

    몰입으로 이끄는 풍부한 환경은 낯섦과 예측 불가능성, 복잡성의 조화를 이룬다. 이 요소는 위험처럼 우리의 주의를 사로잡는다. 다음에 무슨 일이 일어날 지를 주의를 기울이게 만든다. 중요한 정보들도 한꺼번에 쏟아져 나온다. 이러한 매일의 일상이 모험이며, 마음에 불을 지피게 되는 것이다. 이것은 실레임과 호기심으로 가득 채워 그 모험을 기대한다. 집과 학교를 떠난 새로운 환경에 노출될수록 적응력이 높아진다. 여행은 그것을 더욱 풍부하게 한다.

     

    몰입에 있어서 깊은 구현은 물리적으로 온전하게 깨어 있는 것으로 부터 나온다. 여러 감각을 동시에 열어두고 주의를 기울인다. 몬테소리는 세상에서 가장 몰입도가 높은 환경으로 알려져 있다. 직접 경험함으로써 배우는 것을 강조한다. 등대를 예를 들면 책이나 그림에서 읽거나 보는 것이 아닌 직접 밖으로 뛰어나가서 등대를 하나 만들어 보자는 식이다. 머리뿐만 아니라 손과 발을 사용함으로써 모든 감각기관을 사용하고, 모든 정신을 집중하여 초점을 맞춘다. 학생과 자녀에게 되도록이면 많은 직접경험을 시켜줘야 할 필요가 여기에서 시작된다.

     

    몰입에 이르는 것은 학생이나 아이들로 하여금 단순한 즐거움이 아니다. 좋아하는 영화를 보는 것은 수동적인 즐거움이다. 몰입은 관계를 맺게 하고, 경험으로 학습하고 배워야 동기 유발이 된다. 수동적으로 배우는 즐기는 과정은 그것이 교과서 일 경우에는 아이들과 연결을 하는 것이다. 이러한 연결의 활동을 통하여 경험하게 하고 배울 때 비로소 몰입에 이른다. 수동적인 것이 아닌 자신이 직접 나서서 능동적으로 상호작용을 통해 일어난다.

     

    학생과 자녀로 부터 궁금증을 유발하게 하여야 한다. 질문을 하게하고 즐겁게 웃게 하여야 한다. 현재와 미래의 관련성을 짓게 하여 빠져 나올 수 없는 흥미로운 활동을 하도록 해야 한다. 좋은 질문은 다양한 인문적 소양과 경험으로 부터 나온다. 인문적 소양과 경험은 훌륭한 질문을 만들고 그 질문을 통하여 자신의 뇌 속에서 끊임없는 연결고리를 찾으려고 하고 문제를 해결하기를 시도를 한다. 그러한 시도의 반복이야 말로 모험을 지속적으로 하게하고 열정을 이끌어 내는 것이다. 좋은 질문을 할 수 있도록 부모와 교사는 환경을 만들어 나갈 필요가 있는 것이다. 이것은 아이디어를 내는 일련의 활동이다. 아이디어가 많이 쏟아져 나올수록 문제 해결을 하려고 하는 강직함과 열정은 더욱 거세지는 것이다.

     

    이처럼 자녀와 학생에게 몰입에 이르게 하는 것은 부모와 교사가 몰입에 이르게 하는 것과 원리를 같이 해야 한다. 몰입으로부터 자신의 진로를 선정하고 선정된 진로를 통한 학습의 연결은 체계적이어야 하는 이유이다.

     

     

    偉大な没入はどこから来るか
    学生の間に望ましい関係は共同体を形成するのに不可欠である。 John Hattie(2009)が著した見える学習によると成果と関連800以上のメタ分析の総合で何百万人の学生に関連する研究を分析した。その結果、肯定的な教室の雰囲気の核心は、教師と生徒の望ましい学習達成のための連帯感であった。これらの学習コミュニティでは、教師は生徒各自の関心は、学習タイプ、信念、利点を探そうする。どのように見れば、家族も私以外の共同体である。家は学校と接続線上にある。学習が学校の1つの建物でのみ起こる時代は過ぎた。家庭でも学校のことを知る必要がある。親もまた一つの教師だからだ。教える立場から見れば、そうだ。

     

    授業を計画する際に、学習者の学習を没入させ、関連性を導き出すのに知識を使用する。すべての学生のための信頼と信念、学習能力を涵養する。教師と生徒の間に、学生の相互間の望ましい関係を形成している。学生が教室内での活動を通じて学ぶことができようにする。学生に指示して聞いて助けようとしたときに語彙やイントネーションを慎重に選択して使用する。家でも親は子供との関係で信頼と信念は重要である。子供に指示するのではなく、子供が必要とするものが何なのかということを考えて、それを達成するためにどのようなことを助力すべきかを毎日考えなければならない。子供と親も同様にヴィトラック形成が重要である。

     

    チクセントミハイは、生活を見事に作成することは幸福感ではなく、落ちていく没入という。何かに没頭はユビキタスのようにどこでも、誰にでも、特定の条件が、満たされると没入が起こる。これは、私たちが、生物学的有機体であるからである。進化によって、最初から適応方式が効果があると基本設計が繰り返されるだろう。没入次の幸福感が自らの力を作って、私たちの意識を高揚させる。仕事と遊びを一つ一体れるようにすることが好ましく、健康な生活という。没入理論の創始者であるチクセントミハイによると、没入はフロー(flow)に名付けた。人生高まって、自由に空を飛ぶ感じか水が流れるようにリラックスして自然な行動で没入が行われたという。例えばスキーに乗って斜面を疾走するとき、体の動き、スキーの位置、顔が通り過ぎる空気、雪に覆われた木に集中し、少しでも乱れると倒れがちにこれの他の気がしない。この状態を完全没入を経験する状態で見ている。家庭での些細な遊びも学習につながるのに十分である。

     

    彼は没入で明確な目標と即座のフィードバックと課題の能力の比率が没入の3大要素であることを話す。明確な目標はいつでも、どこに注意を集中しなければか教えてくれる。難しい大きな目標とは異なっている。大きな情熱は情熱を呼んでいます。明確な目標は、このような大きな目標を達成するために必要な小さなステップである。この小さなステップがサブ目標であり、下位目標のレベルで集中して没頭するための歴然が最も重要である。目標は明らかになれば、今何をして、その次は何をすべきか、さらに集中し、動機も大きくなり、関連のない情報が離れる。このような結果に行動と意識が一致して、現在の中に深く入る。これらの目標の設定を実現可能なレベルでストレスなしで達成することができるように小さな目標をべきである。私たちは、家庭での大きな目標だけを強要していないか考えなければならない。

    即座にフィードバックは、やはり現在に集中できる近道である。瞬時のフィードバックは、原因と結果の間をつなぐ瞬間の直接のリンクである。即座にフィードバックは明確な目標と接続線にある。どのようにしなければなら上手で、どのようにしなければなら成果を向上させることができることを、リアルタイムで知ることができれば、現在の集中して没頭が可能である。しっかりとしたフィードバックループをとるものである。学生の子供の意見に原因が見つからず、結果だけを責めることはできないのだ。じっくり聞くべき相手が楽々理由を説明する。

    没入の心理的な誘引は、課題と能力の比率である。課題の難易度と実行する能力が特定の関係があるとき注意が集中される。挑戦が大きすぎると、恐怖が生じ、やすいと注意を払っていない。このときの没入は退屈と不安の中間線上の情緒状態で表示される。この線上を没入チャンネルと呼ぶ。課題が全力を尽くして見るほど難しい祈りあきらめないほど簡単にポイントをいう。この過程で、学生と子供の遂行能力を教師と親は調べる必要がある。一度に成功の期待が挫折を持って来る。

     

    また、精神科医ネッドハルローウェル(Ned Hallowell)は、没入に到達するには、リスクは喜んで甘受しなければならないとする。愛のために危険を甘受して、スポーツ選手がけがをする恐れが、命も失うこともある危険を甘受しなければならない。普通の人は失敗するリスク、馬鹿のように見えるリスク、倒れる危険を冒すべきである。つまり、進取的に失敗するようにある。フェイスブック社屋に `高速動き、突破せよ`(Move fast、break things)リスクを冒さないことに没頭に陥る可能性を否定することだと見られている。失敗を経験した人々こそ成功の確率もはるかに多行っているという事実を否定することができない。ただ一回の実行課題で成功するということはまぐれだが二度と成功することができないという点である。失敗したり、不足していることについて、教師と親はそれに学生と子供を評価してはいけない。目の前の結果や成果より失敗を通じて励まし、助けることができる補助者がなければならない。

     

    没入へと導く豊かな環境は、見慣れぬことと予測不可能性、複雑性の調和を成す。この要素は、リスクのように、私たちの注意をひきつける。次に何が起こるかに注意を払わする。重要な情報も一挙に出てくる。これらの毎日の日常が冒険であり、心に火をくべるのだ。これはときめきと好奇心でいっぱいに、その冒険を期待する。家と学校を去った、新しい環境にさらされるほど適応力が高くなる。旅行はそれをより豊かにする。

     

    没入における深い実装は、物理的に完全に目を覚ましていることから出てくる。複数の感覚を同時に開いたままに注意を払う。モンテッソーリは、世界で最も没入度が高い環境で知られている。直接経験することで、学ぶことを強調する。灯台を、例えば本や絵で読むか、または見ることはなく、直接外に優れており、移動灯台を一つ作ってみようというふうだ。頭だけでなく、手と足を使用することにより、すべての感覚器官を使って、すべての精神を集中して焦点を合わせる。学生の子供になるべく多くの直接の経験をさせる必要がここから始まる。

    没入に至るのは、学生や子供にとって単なる楽しみではない。好きな映画を見ることは受動的な楽しみである。没入は関係を結ぶと、経験的に学習して学ばなければなら刺激になる。受動的に学ぶ楽しむプロセスは、それが教科書である場合には、子供との接続をすることである。これらの接続の活動を通じて、経験して学ぶとき、初めて没入に達する。受動的なものではない、自分が直接出て能動的に相互作用を介して起こる。

     

    学生の子供からの疑問を誘発するようにしなければならない。質問をするようにして楽しく笑わせなければならない。現在および将来の関連性を犯すし抜けられない興味深い活動をするようにしなければならない。良い質問は、さまざまな人文的素養と経験から出てくる。人文的素養と経験はすばらしい質問を作成し、その質問を介して自分の脳の中で絶え間ないつながりを検索して、問題を解決することを試みをする。そのような試みの繰り返しこそ冒険を継続的ににして情熱を引き出すものである。良い質問をすることができるよう、親や教師は、環境を作っていく必要があるだろう。これはアイデアを出す一連の活動である。アイデアがたくさんあふれ出るほど問題の解決をしようとする強直と情熱はさらに強まるだろう。

     

    このように、子供と学生に没入につながることは、親と教師が没入につながると原理を同じくしなければならない。没入から自分の進路を選定して選定された進路を通じた学習の接続は、体系的でなければならない理由である。

     

     

    Where does great immersion come from?
    A desirable relationship between students is essential to forming a community. John Hattie (2009) has analyzed millions of student-related research in the synthesis of more than 800 meta-analyzes of achievement-based learning. As a result, the key to a positive classroom atmosphere was a sense of ties for teachers and students to achieve desirable learning. In these learning communities, teachers seek out their interests, learning styles, beliefs, and strengths. In some ways, the family is a community, not me. The home is on the line with the school. The age in which learning takes place in one building in school is over. It is necessary to know the school’s work at home. Because parents are another teacher. From a teaching point of view.

     

    As you plan your lessons, you use your knowledge to engage learning and engage with your learning. Develop trust, belief and learning skills for all students. Form a good relationship between teacher and student and students. Allow students to learn through activities in the classroom. Carefully choose and use vocabulary and intonation when instructing, asking, and helping students. At home, parents and children are important to trust and belief in their relationship with their children. You should think daily about what your child needs, not what you direct your child, and think about what you need to do to help achieve it. Rapport formation is also important for children and parents alike.

     

    Mihaly Csikszentmihalyi says that making life wonderful is not a feeling of happiness but an immersive flow. Commitment to something is like ubiquitous, where everybody has immersion when certain conditions are met. This is because we are biological organisms. If the adaptation method is effective from the beginning by evolution, the basic design is repeated. The happiness that comes after the immersion makes the power of ourselves and elevates our consciousness. It is desirable to make work and play harmonious and healthy. According to Mihaly Csikszentmihalyi, the founder of flow theory, the flow was named flow. It is said that life is uplifting, immersion in comfort and natural behaviors, like the feeling of flying freely in the sky or the flow of water. For example, when riding a mountain slope on a ski, it is not a different idea that it is easy to fall if you are distracted even if you are focusing on body movements, skiing position, air passing over your face, snowy trees. I see this state as experiencing complete immersion. Small play at home is enough to lead to learning.

     

    He argues that commitment is the three most important components of commitment: immediate goals, immediate feedback, and the ability to meet challenges. Clear goals tell when and where to focus attention. It is different from difficult big goals. A big passion brings passion. A clear goal is a small step required to achieve this big goal. This small step is the sub-goal, and the clarity to focus and engage at the level of the sub-goal is the most important. When the goal becomes clear, we focus more on what we are doing now and what we need to do next, increasing our motivation and irrelevant information. As a result, behavior and consciousness coincide, deepening into the present. Small goals should be set so that these goals can be achieved at a feasible level without stress. We should think that we are not only forcing big goals at home.

    Immediate feedback is also a shortcut to focus on the present. Immediate feedback is a direct link in the moment that connects cause and effect. Immediate feedback is on clear goals and connections. If you know what you need to do well and how you can improve your performance in real time, you can focus on the current and immerse yourself. It is to catch a solid feedback loop. you can not blame the results without looking for the cause of students and their opinions. Listen calmly and explain why your opponent is leisurely.

     

    The psychological incentive of commitment is the ratio of achievement to ability. Attention is concentrated when there is a specific relationship between the difficulty of the task and the ability to perform. If the challenge is too great, it will cause fear, and if it is easy, it will not pay attention. This flow is in the emotional state between the boredom and anxiety. This line is called the flow channel. It is a point that is easy enough not to give up and to give up all the efforts of the task. Teachers and parents need to look at the performance of students and their children in this process. The expectation of success at one time leads to frustration.

     

    Ned Hallowell, a psychiatrist, says that risk is willing to go to flow. Take risks for love, risk athletes be injured, and risk losing their lives. Ordinary people have to take the risk of failing, the risk of being stupid, and the risk of collapsing. In other words, you are going to fail progressively. “Move fast, break things” on the Facebook headquarters building. It’s a view that denying the risk is a denial of the possibility of being immersed. Those who have experienced failure can not deny that they are far beyond the probability of success. It would be a great luck to be successful in a single task, but you can not succeed again. Teachers and parents should not evaluate students and children for failure or lack thereof. They should be helpers who can encourage and help through failures rather than outcomes or achievements.

     

    The rich environment that leads to immersion is a combination of strangeness, unpredictability, and complexity. This element captures our attention like danger. It makes you pay attention to what will happen next. Important information is pouring out at once. These everyday routines are adventure, and the heart is burned. It is filled with silliness and curiosity and expects the adventure. Exposure to a new environment that leaves home and school increases adaptability. The trip enriches it more.

     

    A deep implementation in flow comes from being physically awake. Open multiple senses at the same time and pay attention. Maria Montessori is known as the most immersive environment in the world. Emphasize learning by experiencing it yourself. For example, if you do not read or see a book or picture in a lighthouse, you can jump out and make a lighthouse. Using all the senses by using hands and feet as well as the head, focus all the minds and focus. Here is the need to give students and children as much experience as possible.

     

    Getting to the flowis not just a pleasure for students or children. It is passive fun to watch your favorite movies. Commitment is motivated by establishing relationships and learning and learning from experience. The process of enjoying passive learning is to connect with children when it is a textbook. It is only when we experience and learn through the activities of this connection that we are immersed. It is not passive but takes place directly and actively through interaction.

     

    Students should ask questions from students and children. Ask questions and have fun laughing. We need to engage in exciting activities that can not be escaped by establishing a relationship between the present and the future. Good questions come from various humanities and experiences. Human literacy and experience make good questions and try to find a constant link in their brains through the question and try to solve the problem. The repetition of such attempts is to make the adventure continuous and to bring out enthusiasm. Parents and teachers need to make an environment so they can ask good questions. This is a series of activities that generate ideas. The more the ideas are poured out, the harder and more enthusiastic about trying to solve the problem.

     

    This leads to immersion for the child and the student should be in line with the parent and teacher leading to immersion. The reason for choosing your own career from immersion and linking learning through the selected career path should be systematic.