위대한 감정은 어디에서 오는가?

    위대한 감정은 어디에서 오는가?

    247
    0
    SHARE

     

     

    pair-2134010_960_720

    인간이 감정의 표현을 갖기 시작한 것은 지구상에 포유류가 나타날 때 인류의 조상이 가지기 시작했다. 감정은 필사적으로 살아남기 위한 기능이었고 그것이 인간 진화의 역사이다.  일본의 진화인류학자인 이시카와 마사토는 그의 책에서 공포는 포식자로 부터 도망을 가는 감정으로 인류의 조상에게 배운 것으로 본다. 무리의 상하관계를 형성하는 분노와 위협은 무리를 형성하는 단계에서 부터 몸에 터득된 것이다. 인간에 가까운 단계로 진화하면서 협력집단이 생기고 그것을 유지하기 위한 역할로 죄책감과 의리와 같은 복잡한 감정으로 진화했다고 본다.

    이러한 감정은 짧은 시간의 변화를 통하여 오는 기쁨과 분노, 장시간에 걸쳐서 오는 신이 나는 것과 초조함의 기분, 호기김과 혐오감의 행동 경향 요인, 욕심과 애정, 웃음, 통증의 감정을 지닌다. 오래된 마음은 동물시대에 형성되어 감정을 중심으로 마음, 신체 통하여 움직인다. 새로운 마음은 인간이 되면서 이성을 중심으로 생각하는 마음이며 억제보다는 배워야할 기능으로 알려져 있다. 동물들은 소뇌와 뇌간이 중심이지만 인간은 대뇌를 중심으로 새롭게 확장해나가며 복잡한 사고를 거친다. 의식적 행동은 새로운 뇌가 담당하고 오래된 뇌를 통하여 명령한다. 오랜 된 뇌를 중심으로 새로운 뇌가 발전하여 진화한다. 우리의 마음인 문명의 마음속에는 오래된 뇌의 야생의 마음이 숨어있다.

    공포의 마음으로 부터 와서 문명의 마음에 영향을 미치는 감정은 불안이다. 불안을 푸는 노력은 즐거운 일을 한다든지, 스포츠를 즐기거나 롤러코스터를 탄다든지 실제 공포를 느껴 풀어 버린다.

    수렵채취 시대는 100명 정도의 무리로 생활을 하였다. 이런 생활이 혈연관계 집단의 결속을 강화하였다. 무리가 늘면서 점점 집단이 옅어지고 과거의 애정을 연결하는 감정이 필요했다. 우정은 집단의 멤버이면서 협력을 진전하고 존속할 수 있는 방법이었다. 먹이를 사냥한 사람은 그렇지 못한 친구에게 먹이를 나눠 주었다. 몸이 아프거나 사냥을 못간 친구에게 도움을 주는 것이다. 이타적으로 일하면서 집단의 이기적인 이익을 취하는 것이다. 그러한 행동이 사랑, 우정, 의미, 인정과 보은 등의 감정이다. 야생의 마음이 협력 집단 간의 구성원을 강하게 묶었다.  인간의 야성의 마음은 아직도 우리의 뇌의 깊숙한 곳에서 집단 간의 협력의 본능을 조절하고 있는 것이다.

    문명사회가 되면서 야생의 마음의 역할을 마친다. 문명의 마음은 야생의 마음을 인식하고 이를 뛰어 넘기 위해서는 인간적이어야 했다. 인간의 기호가 다양해짐에 따라 다양화를 인정하는 유연성이 대두된다. 멀리 나가서 사냥하기 위한 달리기와 던지기의 신체적 능력, 땅 모양과 방향을 아는 공간 지각 능력, 도구를 만들거나 덫을 놓는 기술적 능력이 필요하였다. 먹이나 열매, 풀뿌리를 채집하는 식물의 성질을 아는 능력과 장소 기억 능력 또한 필요하였다. 따라서 남성이 공간 지각 능력과 기술적 능력이 높다. 이에 반해 채점에 필요한 능력은 여성이 높아서 채집을 하기 위한 의사소통의 언어 능력이 높다. 남성이 사냥으로 부터 돌아 오기 전 집단에서 행동을 잘하는 능력이 필요로 하였다.

    사냥을 하면서 자신의 분야에서 잘하는 것을 하였다. 자신이 잘하는 분야에 적재적소하게 배치되어 사냥을 한다. 자신이 잘하는 분야를 어필하는 행동이 자기 과시이다.이것을 집단에 공헌하려는 행동의 진화가 자기 과시로 본다. 자기 과시를 함으로써 승인을 얻게 되는 것이다. 돌출적인 행동이나 눈에 띄는 행동의 표현으로 자신의 존재를 인정받고 싶어 하는 마음이다. 이러한 강한 욕구가 야생의 마음으로 부터 왔다. 오늘날에 와서 자기 과시의 행동을 밴드나 댄스팀에 가서 행동하는 마음이 강하다. 제4차 산업 혁명 시대에 와서도 자기 과시의 행동이 사회적 인정을 받고 그 특정한 집단에 공헌하는 결과를 얻는 것이 가장 바람직한 것이다. 이것은 자아실현의 욕구로 연결된다.

    선물을 받으면 우리는 즐겁다보다는 기쁘다고 한다. 기쁨은 지속적이지 않고 짧으며, 즐거운 것은 오래 지속되는 감정이다. 진화 심리적으로 보면 욕구 충족되는 긍정적 상태로 본다. 긍정적인 감정을 가진 개체가 더욱 더 생존에 큰 의미를 갖는다. 이것이 점점 진화하여 당신이 즐거우면 나도 즐겁다라는 공감으로 진화한다. 다른 사람을 자신에게 비춰 이해한다는 것은 미러뉴런이라 한다.  즐거움이 가치있게 전파되는 것이다. 이것은 침팬지에서도 나타나는데 털고르기(grooming)이라고 한다.  침팬지는 털 속에 있는 이와 벼룩을 잡거나 등이 가려울 때 긁어주면 기분을 좋아한다. 서열 순으로 그루밍을 시키기도 하고, 충돌이 일어나거나 사랑과 우정이 일어 날 때도 그루밍을 한다.  그루밍을 통해서 집단의 가치를 긍정적으로 바꾸고 집단의 협력과 결속을 더욱 강화시킨다. 공감능력이 뛰어난 사람이 적은 집단보다 살아남는데 유리했다는 점은 앞으로의 인간의 진화에 많은 참고가 된다. 여성이 채집생활을 함으로서 의사소통능력을 키워야 했다. 의사소통능력을 기르기 위해서는 더욱 더 많은 공감능력이 필요했다. 여성들은 위험이 닥쳤을 때 그룹화 하는 경향이 있다. 여성의 사회적 진출을 통화 공감능력의 증대는 수렵이나 사냥을 나간 남성에 비해 월등하다는 것을 알 수 있다.

    조직의 관리와 조직에 필요한 종합적인 판단과 제휴에는 이러한 협력이 필요하다. 여성의 뛰어난 공감능력이 남성을 추월하고 협조적인 사고체계를 형성하는데 여성이 중심적인 역할을 할 것으로 예상된다. 이에 반해 야생의 마음으로 남아 있는 남성의 조직이 큰 활약을 하기 위한 문명의 마음에 대한 조정이 시급한 시점일 수도 있다.

    어떠한 감정이 없거나 분출구 없이 극단적으로 치우치는 사람이 있다.  감정을  제대로 대처하지 못하면 집단에 폐를 끼치거나 집단으로 부터 배제될 수밖에 없다. 진화학적으로 이를 ‘도태’라 하는데  오늘날  ‘루저’라  일컫는다. 자신의 감정을 조절하지 못해 루저가 되는 그룹들의 공통적인 특성은 ‘긍정’의 감정이 없다. 낙천적, 긍정적인 사람을 가까이 해야 하는 이유가 바로 여기에 있다.

      모든 해악이  쏟아져 나온 후에 판도라상자안에서 마지막으로 남아 있는 것이 희망이었다. 인간이 슬픔에 빠진 상황에서 희망을 가짐으로서 감정을 해소한다. 희망이 있기에 부정적이 마음이 서서히 긍정적인 감정으로 바뀐다. 침팬지에게는 오로지 현재만 존재한다. 과거를 후회하고, 미래를 상상하는 것은 없다. 이 희망이야 말로 원시의 마음에서 문명의 마음으로 연결되어 있다. 문명사회에서 종교적 세계관, 평화를 구축하는 마음이 존재하는 것이다. 인공지능의 시대에도 이러한 긍정적인 마음인 문명의 마음은 야생의 마음을 극복하고 희망을 계속해서 품고 나갈 것이다.

     

    偉大な感情はどこから来るか

    人間が感情の表現を持ち始めたのは、地球上に哺乳類が表示される人類の祖先が持ち始めた。感情は必死に生き残るための機能であり、それは人間の進化の歴史である。日本の進化人類学者石川雅人は彼の本で恐怖は、捕食者から逃げるに行く感情的に人類の祖先に学んだものとみなす。群れの上下関係を形成する怒りと脅威は群れを形成する段階から体に身につけたものである。人間に近い段階に進化しながら協力集団が生じ、それを維持するための役割に罪悪感と義理のような複雑な感情へと進化したとみなす。

    これらの感情は、短い時間の変化を介して来る喜びと怒り、長時間にわたっての神私はと焦りの気持ち、呼気金と嫌悪感の行動傾向の要因は、欲と愛情、笑い、痛みの感情を持つ。古い心は、動物の時代に形成されて感情を中心に心、身体を通して動く。新しい心は人間になって理性を中心に考えている心であり、抑制ではなく、学ぶべき機能として知られている。動物は、小脳と脳幹が中心だが、人間は大脳を中心に新たに拡張していき、複雑な思考を行う。意識行動は、新しい脳が担当して、古い脳を介して命令する。長年された脳を中心に新たな脳が成長して進化する。私たちの心の文明の心の中に古い脳の野生の心が隠れている。

    恐怖の心から来て文明の心に影響を与える感情は不安である。不安を解く努力は楽しいことをしたり、スポーツを楽しんだり、ジェットコースターに乗るも、実際の恐怖を感じて解放しまう。

    狩猟採取時代は100人程度の群れで生活をした。このような生活が血縁関係集団の結束を強化した。無理が増え、ますます集団が薄くなって、過去の愛情を接続する感情が必要だった。友情は、集団のメンバーでありながら協力を進展して存続することができる方法であった。餌を捜す人はそうではない友人に餌を分けてくれた。体が病気になったり狩りを行けなかった友人に助けを与えるものである。利他的に働きながら集団の利己的な利益をとるものである。そのような行動が愛、友情、意味は、認定と恩返しなどの感情である。野生の心が協力集団間のメンバーを強く結んだ。人間の野性の心はまだ私達の脳の奥深いところで集団間の協力の本能を調節しているのだ。

    文明社会がされ、野生の心の役割を終える。文明の心は、野生の心を認識し、これを越えるためには、人間でなければならいた。人間の記号が多様化に応じて多様化を認める柔軟性が台頭される。遠くに出て狩りするためのランニングと投げの身体的能力、地模様と方向を知る空間知覚能力、ツールを作成したり、引っ掛ける技術力が必要とした。エサや実、草の根を採集する植物の性質を知っている能力と場所記憶能力も必要であった。したがって、男性が空間知覚能力と技術力が高い。これに対し、採点に必要な能力は、女性が高く採集をするためのコミュニケーションの言語能力が高い。男性が狩りから戻って来る前に集団で行動を上手能力が必要とした。

    狩りをしながら、自分の分野で上手をした。自分が得意な分野で適材適所に配置されて狩りをする。自分が得意な分野をアピールする行動が自己誇示ある。これを集団に貢献しようとする行動の進化が自己誇示とみなす。自己誇示をすることにより、承認を得ることになるだろう。突出的な行動や目立つ行動の表現で自分の存在を認められてたい心だ。これらの強い欲求が野生の心からきた。今日に来て、自分誇示の行動をバンドやダンスチームに行って行動する心が強い。第4次産業革命の時代になっても、自分を誇示の行動が社会的認識を受けて、その特定の集団に貢献する結果を得ることが最も望ましいものである。これは自己実現の欲求に接続される。

    ギフトを受け取ると私たちは楽しいより嬉しいとする。喜びは永続的ではなく、短くて、楽しいのは長期的な感情である。進化心理的に見れば、欲求が満たされ肯定状態とみなす。肯定的な感情を持つオブジェクトがますます生存に大きな意味を持つ。これより進化してあなたが楽しければ私楽しいという共感的に進化する。他の人を自分に照らして理解するということは、ミラーニューロンとする。楽しみが価値に反映されるものである。これはチンパンジーでも現れる毛繕い(grooming)という。チンパンジーの毛の中にあるこのノミをとるかなどがガリョウルとき傷くれれば気分を好む。序列順にグルーミングをさせたりして、衝突が起きたり、愛と友情が起きる時もグルーミングをする。グルーミングを通し集団の価値を積極的に変えて集団の協力と結束をさらに強化させる。共感能力に優れた人が少ない集団よりも生き残るのに有利だった点は、今後の人間の進化に多くの参考になる。女性が採集生活をすることでコミュニケーション能力を育てなければならいた。コミュニケーション能力を養うためには、さらに多くの共感能力が必要だった。女性はリスクが近づいた時にグループ化する傾向がある。女性の社会的進出を通貨共感能力の増大は、狩猟や狩猟を行った男性に比べて優れているということを知ることができる。

    組織の管理と組織に必要な総合的な判断と連携は、これらの協力が必要である。女性の優れた共感能力が男性を追い越して協調的な思考体系を形成するのに女性が中心的な役割をするものと予想される。これに対し、野生の心に残っている男性の組織が大活躍をするための文明の心の調整が急務時点であることもできる。

     どのような感情がないか、吹出口なく非常に偏りのある人がいる。感情を適切に対処していなければ、集団に迷惑をかけたり、集団から排除されるしかない。進化学的にこれを「淘汰」とする今日の「ルーザー」と称する。自分の感情を調節できず、ルーザーになるグループの共通の特性は、「肯定」の感情がない。楽観、肯定的な人を近くする理由はまさにここにある。

    あらゆる害悪が完全に注がれたパンドラボックスに最後に残っているのが希望だった。人間が悲しみに陥った状況で希望を持つことで、感情を解消する。希望があるから否定の心が徐々に肯定的な感情に変わる。チンパンジーはひたすら現在だけ存在する。過去を後悔して、未来を想像することはない。この希望こそ生の心で文明の心に接続されている。文明社会で宗教的世界観、平和を構築する心が存在するのだ。人工知能の時代にも、これらの肯定的な心的な文明の心は、野生の心を克服し、希望を続けて抱いていく。


    Where do the great emotions come from?
    Human beings began to have expressions of emotion when the ancestors of mankind began to have mammals on Earth. Emotion was a desperate function to survive and it is the history of human evolution. Masato Ishikawa, an evolutionary anthropologist in Japan, sees fear in his book as taught by the ancestors of mankind with feelings of fleeing from predators. The anger and the threat that form the upper and lower parts of the herd are learned from the stage of forming the herd. As evolving to a stage close to humans, we see a collaborative group emerging and evolving into a complex feeling of guilt and honor as a role to maintain it.

    These emotions have the emotions of joy and anger coming from a short time change, gods and irritability that come over a long period of time, behavioral tendency factors of desire and disgust, greed and affection, laughter, and pain. The old mind is formed in the animal age and moves through the mind and body around emotions. A new mind is a mind that thinks about reason as being a human being and is known as a function to learn rather than suppression. The animals are mainly cerebellum and brainstem, but human is expanding newly around the cerebrum. Conscious behavior is commanded by the new brain and through the old brain. A new brain develops and evolves around an old brain. In the heart of civilization, which is our mind, the wild mind of old brain is hidden.

    The emotions that affect the mind of civilization come from the heart of fear is anxiety. Efforts to unravel anxiety can make you happy, or enjoy sports or roller coasters.

    The age of hunting and fishing was about 100 people. This kind of life strengthened the bonds of the blood relational group. As the crowd grew, the group gradually became thinner and needed feelings to connect the past affection. Friendship was a way to be a member of the group and to advance and sustain cooperation. The person who hunted the prey gave food to a friend who did not. It is to help a friend who is sick or unable to hunt. And to take selfish interests of the group while working altruistically. Such behavior is feelings of love, friendship, meaning, recognition and support. The wild mind has strongly tied the members of the cooperative group. The human wild mind is still controlling the instinct of cooperation among groups in the deep part of our brain.

    Becoming a civilized society ends the role of wild mind. The mind of civilization had to be human in order to recognize the wild mind and to overcome it. As human beings become more diverse, flexibility is recognized. The physical ability of running and throwing to go out and hunting, the spatial perception ability to know the shape and direction of the ground, and the technical ability to make or trap tools were needed. We also needed the ability to know the nature of the plants that gathered food, fruit, and grass roots, and the ability to remember places. Therefore, men have high spatial perception ability and technical ability. On the other hand, the ability for scoring is high for women, and communication skills for collecting are high. Before men returned from hunting, they needed the ability to act well in the group.

    While hunting, he did well in his field. They are hunted appropriately in the fields they are good at. The act of appealing to a good field of oneself is selfishness. You gain approval by self-disclosure. It is the mind that wants to be acknowledged of existence by expression of prominent action or conspicuous action. This strong desire came from the wild mind. Today, I have a strong desire to go to a band or a dance team to act on my exasperation. It is most desirable that the behavior of self-disclosure be socially recognized and contributed to a specific group even in the era of the Fourth Industrial Revolution. This leads to the need for self-realization.

    When we receive gifts, we are more pleased than happy. Joy is not continuous but short, and joy is long lasting emotion. Evolutionary Psychologically, we see the positive situation as a fulfillment of desire. Individuals with positive emotions have greater significance for survival. It evolves to empathize with the evolving nature of your pleasure if you enjoy it. It is called a mirror neuron to understand others by referring to them. Pleasure is prevalent. This is also seen in chimpanzees, but it is called grooming. A chimpanzee likes to catch lice and fleas in their fur or scrape their backs when itching. Grooming in sequence, grooming when conflict occurs, love and friendship. Grooming changes the value of the group to positive and strengthens the group’s cooperation and solidarity. The fact that people with excellent sympathies were able to survive better than the lesser groups is a great reference for future human evolution. Women had to improve their communication skills by collecting. It needed more empathy to develop communication skills. Women tend to group when there is a risk. It can be seen that the increase in the ability of empathy for women in social advancement is superior to that of men who went out of hunting or hunting.

    Such cooperation is necessary for comprehensive judgment and alliance required for the management and organization of the organization. Women are expected to play a central role in shaping women ‘s superior empathy ability to overtake men and form cooperative thinking systems. On the other hand, it may be urgent to adjust the mind of civilization in order for the male organization remaining in the wild mind to play a big role.

     There are people who have no emotions or are extremely biased without spouting. Failure to cope with emotions can lead to discomfort or exclusion from the group. It is called ‘culling’, which is called ‘loser’ today. The common characteristic of the groups that become losers because they can not control their emotions is not the feeling of ‘yes’. That’s why you need to be close to optimistic, positive people.

      It was hopeful to be the last to remain in Pandora’s box after all the evil had been poured out. It relieves emotions by having hope in situations where humans are in sadness. Negative because of hope, the mind gradually turns into a positive emotion. Chimpanzees exist only in the present. There is nothing to regret the past and imagine the future. This hope is connected from the primitive mind to the civilized mind. In civilized society, there exists a spirit of building a religious world view and peace. In the era of artificial intelligence, this positive mind, the civilized mind, will overcome the wild mind and continue to hold hope.